10 budord för en mer antiinflammatorisk matstil



Vi har satt ihop 10 budord för dig som vill är ute efter att testa att äta åt det mer antiinflammatoriska hållet. Denna lista med budord kan du luta dig tillbaka på och ha som en guide för när du känner dig lite vilse eller överväldigad av all fakta som finns där ute.


1. Lägg till det som är bra för dig snarare än att utesluta det som är mindre bra på en gång.


2. Var inte rädd för fett. Det är en otroligt viktig beståndsdel som din kropp behöver för att den ska blomstra. Välj däremot fettet med omsorg - omega 3 från bra fisk eller tillskott, olivolja, kokosolja, avokado, nötter och fröer m.m.


3. Våga experimentera med massa råa grönsaker, frukter och bär - allra helst de med starkast färger. Frossa i gröna blad av olika slag.


4. Tillaga och toppa med färska och torkade antiinflamamtoriska kryddor och örter.


5. Ät sparsamt med kött (om du äter kött). Experimentera med växtbaserade proteinkällor - baljväxter, tofu, tempeh. Även sädesslag som quinoa innehåller mycket protein, samt nötter och fröer.

6. Välj så mycket oprocessade (hela) råvaror och livsmedel som möjligt. Försök att undvika stabiliseringssmedel, konserveringsmedel etc.

Ekologiskt är att föredra.


7. Mumsa och helgsnacksa utan vitt socker. Experimentera med honung, dadlar, kokossocker m.m.


8. Grodda och syra för att öka näringen.


9. Komplicera inte till det, testa dig fram och hitta dina favoriter. Släng-ihop-mat är den bästa maten enligt oss!


10. Det viktigaste av allt är att inte vara så hård mot sig själv och ha kul!