Ashwagandha - Prinsen av Ayurveda



Ashwagandha, även kallad "prinsen av ayurveda" är en av de mest använda örterna inom Ayurveda, och har en dokumenterad användning i över 4 000 år. Ashwagandha tillhör gruppen adaptogener, vilket är växtextrakt som förbättrar kroppens förmåga att anpassa sig till fysisk, kemisk och biologisk stress. Ordet kommer från engelskans "to adapt" vilket betyder att just anpassa sig.


Just Ashwaghanda är en av de adaptogener som vi har en speciell förkärlek för då vår egna erfarenhet bara varit positiv och väldigt påtaglig. Som så många andra har jag (Hannah) haft många stressiga perioder i mitt liv, och inte alltid haft rätt verktyg för att komma till ro igen. När det varit som allra värst har humör svajat, jag har framförallt blivit lättirriterad och ångestfylld. Jag har varit trött på det sätt att inte ens sömn gjorde mig pigg. Jag har varit virrig och mitt minne försämrats. Det läskigaste var hjärtklappningarna som inte ens i viloläge varit normala.


När jag började arbeta i en hälsokostbutik och introducerades för Ashwagandha, specifikt KSM66 från Medicine Garden, blev jag fascinerad över vilka resultat mina kunder hade fått och tänkte att det var värt ett försök. Efter någon dags användning hade mina hjärtklappningar lugnat ned sig och efter ca två veckor var hjärndimman borta. Jag var piggare och mer rofylld. Sedan dess rekommenderar jag ashwagandha till i princip alla då det är ett fantastiskt hjälpmedel för inre balans.


Den intelligenta örten

Inom Ayurveda kallas Ashwagandha ”den intelligenta örten”, detta eftersom Ashwagandha hjälper till där den behövs mest. Sover man exempelvis dåligt är det framförallt sömnen som förbättras, är man trött och lättirriterad på grund av stress, då är det där man får hjälp. Det kanske låter för bra för att vara sant – men studier bekräftar det otroligt intressanta fenomenet, Aswagandha.


Effekter som man kan uppleva är bl.a:

  • Mer lugn

  • Bättre sömn

  • Känslomässig balans

  • Sexuell lust och funktion

  • Återhämtning och ork

  • Ökad muskelstyrka

  • Fokus och minne

Effekten av långvarig stress

När vi utsätts för upprepad eller långvarig stress ökar utsöndringen av kortisol, vilket är kroppens stresshormon. Kortisol är bra i korta stunder men är förödande i längden. Hormonet bryter ner muskler och fettceller för att frigöra energi i form av glukos. Det gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar.


Om stressen fortsätter, sjunker energiomsättningen i cellerna, menat att ämnesomsättningen och därmed kaloriförbrukningen sjunker samt att kroppen inte längre har någon ork och vi känner oss trötta. Den energi som inte förbrukas lagras som fett, oftast kring midjan.


Så småningom blir det allt svårare att försvara sig mot det som orsakar stressen. Det är därför som tröttheten och oron ökar. För att spara energi sjunker också produktionen av testosteron, progesteron och östrogen —våra fettförbrännande och uppbyggande könshormon. Men även produktionen av sköldkörtelhormon påverkas vid stress – vilket kan leda till en mängd andra problem och sjukdomar.


Den bästa formen av ashwagandha

Om du väljer att prova Ashwagandha finns det både i pulverformat och som kapslar. Traditionellt intas Ashwagandha i form av ett pulver som blandas ut med mjölk och honung. Pulvret är dock väldigt beskt och inte det allra godaste. Vi väljer därför helst kapslar då det är enkelt att få i sig och ger allra bäst effekt om man väljer en med hög biotillgänglighet, dvs att kroppen tar upp det lätt. KSM66 från Medicine Garden är som sagt vår favorit och marknadsledande då den har ca 10ggr högre koncentration än klassisk torkad rot.

Inte en ”quick-fix”

Självklart är ashwagandha inte en "quick fix", att ta ett piller löser inte allt. Det är väldigt viktigt att se och förstå grundorsaken till stressen och jobba med det parallellt. Exempelvis att prata om och belysa stressen med någon du känner dig trygg med, koppla av och ge sig self care, meditera, eller träna. Ashwagandha kan däremot vara ett bra hjälpmedel för att stötta upp kroppen i rätt riktning.