Självkärlek som kompass i livet

Självkärlek är en livsstil

Du har med största sannolikhet ramlat över ett och annat self-love citat på sociala medier som ofta innefattar någon slags yttre omtanke, exempelvis ett bubbelbad, massage, eller en skogspromenad. Även fast dessa former av aktiviteter är ett otroligt givande sätt att ta hand om sig själv på, så är sanningen att självkärlek är mycket mer än så. Att välja självkärlek, är inte bara något du gör då och då när du känner att du behöver det, självkärlek är en livsstil, något som du inte kompromissar med, en kompass, som genomsyrar ditt sätt att leva och de beslut du tar varje dag. Att ha självkärlek som en kompass i livet innebär att uppmärksamma och ge kärlek till de små rutinerna & ritualerna i din vardag, det är dessa som kommer ge dig långsiktig glädje och välmående.

Föräldrakärlek

Tänk på kärleken till dig själv som ett hälsosamt förhållande mellan en kärleksfull mamma och hennes barn. När barnet är rädd och gråter, är mamman snabbt där och håller om och tröstar. Mamman tycker inte när barnet gråter och föredrar självklart ett barn som är glad, men hon älskar sitt barn och finns där och ger henne kärlek och närvaro när barnet behöver det. De aspekter av oss själva som vi ogillar eller skäms för går att likställa med ett barn som ropar efter tröst. Att utveckla en typ av föräldrakärlek till oss själva och vårt "inre barn" tar tid och är inget som sker över en dag, det är ett livslångt arbete som garanterat kommer ha upp och nedgångar.


Två sidor av ett mynt

Kärleken till dig själv är som två sidor av ett mynt, det är inte ovanligt att vi med enkelhet kan uttrycka en hel radda med saker vi älskar med oss själva, men om vi vänder på myntet så har vi även en lista på sådant som vi inte älskar eller till och med ogillar med oss själva. Hur är det möjligt att de här sidorna kan existera samtidigt? Du kan älska något men samtidigt inte älska något, det är möjligt! Samma sak gäller känslor, det går att vara sprudlande glad över något, men samtidigt förbannad över något annat. Vi människor är komplexa varelser och vi måste ta hela bilden i beaktning, speciellt när det kommer till kärleken till oss själva. Vi behöver inte älska allt med oss själva för att älska oss själva.





THE BIG 5

Vi älskar coachen och healern Elisabeth Dialtos 5 principer för hur man kan bygga en hälsosam grund för självkärlek och kände att vi måste dela med dem med er. Varje princip har medföljande övningar som du kan göra för att jobba med kärleken till dig själv. Elisabeth kallar principerna för The Big 5 och består av följande:


Acceptans

Jobbiga situationer kommer garanterat uppstå, situationer där du inte längre är din bästa vän. Under dessa stunder är det som allra viktigast att vara snäll mot sig själv. Skriv ett brev till dig själv där du förlåter dig själv. Försök skriva det som om du är en mamma som förlåter sitt barn som gjort så gott som den kunde. Ändra hur du pratar med dig själv. Byt ut "Jag gör inte tillräckligt, jag har inte tillräckligt, jag är inte tillräcklig med "Det är tryggt för mig att vara jag. Det är tryggt för mig att vara här. Jag är tillräcklig. Jag har tillräckligt. Jag gör tillräckligt. "



Respekt


Öva på att sätta hälsosamma gränser. Säg ja när du menar ja och nej när du menar nej. (Obs: Om det inte är ett ja, så är det ett nej!)

Reflektera över din självrespekt."Var/när sätter jag mig själv sist?" och "Vad tolererar jag som jag egentligen inte vill? Prioritera dig själv. Ge dig själv mer tid än du normalt gör för just dig, bara dig.



Medvetenhet

Implementera mer stillhet. Lägg märke till saker du inte älskar med dig själv med nyfikenhet. Pausa i dessa ögonblick och fråga, "Vad händer här?", "Var kommer dessa tankar från?". Experimentera med meditation. Prova att observera den inre världen istället för att observera den yttre världen. Öva djupandning. Prova andningstekniken 6-3 (Andas in i 6 sekunder, håll andan i 3 sekunder, andas ut i 6 sekunder och pausa i 3 sekunder; upprepa).

Kunskap

Utforska vem du är. Gå längre än vad andra har sagt till dig att du ska vara och är genom att svara på följande frågor: "Vem är jag?" och "Vad är min sanning? Inse att vem du är i varje ögonblick kan förändras. Ge dig själv tillstånd att vara någon annan idag än du var igår. Förtydliga dina värderingar. Lär känna dig själv bättre genom att utforska vilka dina fem viktigaste värderingar är (t.ex. att finnas till för dina nära och kära, att uttrycka dig kreativt, att känna gemenskap, att vara frisk och ha ekonomisk stabilitet.)


Tillit

Låt andra få ha sina egna upplevelser. Experimentera med att släppa behovet av att kontrollera beteenden hos dem du interagerar med. Våga vara dig själv. Uttryck dig mer orädd än vanligt även om andra inte helt samtycker med det. Lyssna på din fysiska kropp. Lita på att din kropp alltid skickar viktiga signaler. Försök sätta ord på hur du känner dig just nu. Vad vill din kropp säga dig?